Dieta śródziemnomorska – zasady diety

Dieta ludzi mieszkających na terenach Morza Śródziemnego, szczególnie praktykowana przez Włochów, Francuzów i Hiszpanów. Jej popularność wiąże się z licznymi korzyściami zdrowotnymi przez osoby ją stosujące. Badania wykazują, że osoby zamieszkujące basen Morza Śródziemnego cieszą się zdrowiem, dłuższym życiem i mniejszym zapadaniem na choroby serca i krążenia. Dieta Śródziemnomorska jest bardzo zróżnicowana i nie ma jednego wzoru, ale opiera się na kilku podstawowych zasadach.

Na czym polega dieta śródziemnomorska?

Mieszkańcy rejonów Morza Śródziemnego opierają swoją dietę na nieprzetworzonej, pełnowartościowej żywności. Dieta śródziemnomorska, ze względu na miejsce pochodzenia, słusznie kojarzy nam się z mięsem ryb. Jednocześnie stosując się do śródziemnomorskiego stylu żywienia powinniśmy ograniczyć do minimum mięso czerwone – często spożywane przyczynia się do chorób sercowo-naczyniowych, ma wpływ na podwyższenie cholesterolu oraz niesie za sobą ryzyko powstawania nowotworów.

Dieta śródziemnomorska – wartości odżywcze

Śródziemnomorski sposób odżywiania się zakłada także spożywanie zdrowych tłuszczy roślinnych, bogatych w kwasy omega-3. Ich źródłem są oleje roślinne (np. oliwa z oliwek), orzechy, nasiona, a także ryby.

Za podstawę wyżywienia uważa się warzywa, owoce, rośliny strączkowe oraz zboża. Zawierają one dużo błonnika, który korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu trawiennego i pomaga na problemy jelitowe. Należy stawiać głównie na sezonowe warzywa i owoce – są nie tylko zdrowsze, ale i smaczniejsze. Źródłem białka są ryby, fermentowane produkty mleczne, strączki i nabiał, rzadziej chude, białe mięso. Posiłki doprawiane są świeżymi, aromatycznymi ziołami, co dodaje im jeszcze lepszego smaku.

Śródziemnomorska piramida żywieniowa – czym jest?

Piramida żywieniowa opisująca prawidłową dietę śródziemnomorską na dole umieszcza elementy, których powinno być najwięcej, na górze zaś rzeczy, których powinniśmy spożywać w jak najmniejszej ilości. Na samym dole piramidy znajduje nie samo jedzenie, ale aktywność fizyczna. Podstawą piramidy, jeśli chodzi o pokarmy, są warzywa i owoce oraz oliwa z oliwek, a także produkty pełnoziarniste – pieczywo, makaron, ryż. Około raz dziennie powinniśmy pamiętać o orzechach, nasionach, ziołach oraz nabiale – najlepiej takim, który zawiera mało procent tłuszczu. Wyżej znajdują się ryby, białe mięso, strączki oraz ziemniaki. Spożycie mięsa czerwonego powinniśmy ograniczać do maksymalnie jednego posiłku tygodniowo.

Co ciekawe, osoby stosujące dietę śródziemnomorską nie zalecają całkowitej abstynencji. Okazjonalne picie czerwonego wina pozytywnie wpływa na nasze zdrowie – poprawia trawienie oraz ciśnienie krwi.

Zdrowy styl życia a dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska nie należy do kontrowersyjnych, restrykcyjnych, czy okresowych diet. Wiąże się ona ze stylem życia ludzi pochodzących z rejonu Morza Śródziemnego, według których wpływa ona pozytywnie na ich samopoczucie oraz jakość życia.

Oprócz spożywania dużej ilości ryb, warzyw i owoców bogatych w witaminy i związki mineralne, istotne jest, aby łączyć zdrową dietę z aktywnym trybem życia i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Tylko wtedy będziemy mogli czerpać z niej jak największe korzyści – tak, jak robią to mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego.

Potraw znane z diety śródziemnomorskiej są nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Z tego względu zyskały miłośników na całym świecie. W dodatku, dieta śródziemnomorska praktycznie nie niesie za sobą żadnego ryzyka niedoborów. Należy do jednych z najzdrowszych i najlepiej zbilansowanych stylów odżywiania.