Dieta 1000 kcal – efekty warte poświęcenia

Dieta 1000kcal to jedna z najpopularniejszych diet wśród osób, które w krótkim czasie potrzebują zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Jest ona jednak dość rygorystyczna i łatwo w niej o niedobory. Dlatego ważne jest właściwe dobieranie wartości odżywczych i zawartości mikro- i makroelementów w spożywanych przez nas posiłkach.

Dieta 1000 kcal – Podstawowe zasady

W tego rodzaju diecie bardzo ważne jest liczenie kaloryczności spożywanego przez nas jedzenia. Jadłospis składa się z pięciu posiłków o stałej kaloryczności:

  • Śniadanie: 250 kcal
  • II śniadanie: 100 kcal
  • Obiad: 350 kcal
  • Podwieczorek: 100 kcal
  • Kolacja: 200 kcal

Spożywane produkty powinny być maksymalnie odżywcze. Zaleca się także jedzenia posiłków o niskiej gęstości energetycznej, czyli małej ilości kalorii w dużej objętości dania.
Trzeba też pamiętać, by pić co najmniej 2 litry wody dziennie, picie wody przed posiłkiem potrafi sprawić, że zjemy mniej i szybciej będziemy najedzeni, ważne jest jednak, by była to woda mineralna. Musimy uważać na wody smakowe, soki i napoje, ponieważ potrafią zawierać dużo kalorii i dodanego cukru. Wskazane jest także picie zielonej, niesłodzonej herbaty. Nasz codzienny jadłospis powinien zawierać dużo owoców, warzyw, nabiał, ryby i białe mięso. By zmniejszyć liczbę spożywanych przez nas kalorii warto zrezygnować ze smażenia oraz panierek. Tłuszcze są wysokoenergetyczne. Zamiast tego możemy mięso ugotować, lub zrobić na parze. Powinniśmy unikać zbędnych, kalorycznych produktów, między innymi słodyczy i alkoholu, a także nadmiernej ilości soli. Warto w komponowaniu posiłków stosować się do ogólnych zasad piramidy zdrowego odżywiania, co zmniejszy ryzyko niedoborów, choć ono w diecie 1000 kcal i tak jest wysokie. Ważna w czasie diety jest aktywność fizyczna, która pomaga nam zrzucić zbędne kilogramy i zyskać wymarzoną sylwetkę.

Skuteczność diety 1000kcal

Dieta ta pozwala spaść na wadze w krótkim czasie. Jedzenie tak niewielkiej ilości kalorii w ciągu dnia sprawia, że nasz organizm sięga po rezerwy energii, które są zmagazynowane w postaci tkanki tłuszczowej. Na tej diecie możemy schudnąć nawet 1,5kg tygodniowo. Utrata większej ilości wagi w ciągu tygodnia wiąże się najczęściej z utratą wody i masy mięśniowej.
Dieta ta posiada jednak także wady. Jedzenie zaledwie 1000 kcal w ciągu dnia może spowodować spadek tempa metabolizmu i utratę tkanki mięśniowej.
Po zakończeniu diety, łatwo popaść w efekt jo-jo.
Dietę tą powinno stosować się jako dietę krótkofalową, ponieważ, jak wyżej, może doprowadzić do wielu niedoborów.

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Załóżmy, że byliśmy na diecie niskoenergetycznej i udało nam się schudnąć. Żeby uniknąć efektu jo-jo powinniśmy przestrzegać kilku prostych zasad:

  1. Stopniowe wracanie do diety normalnokalorycznej
    Ważne jest żebyśmy nie skoczyli od razu z 1000 do załóżmy 2000 kcal. Najlepiej by było zwiększać dzienną dawkę kalorii o 100-150 kcal na tydzień
  2. Nie wracaj do starych nawyków
    Powinniśmy wyrabiać sobie zdrowe nawyki, dzięki czemu nie przytyjemy i zmniejszymy ryzyko wielu chorób.
  3. Koniec z zajadaniem stresu!
    Zamiast tego dobrym sposobem będą przykładowo ćwiczenia oddechowe, które pozwolą nam się zrelaksować i nie sięgnąć w emocjach po niezdrową przekąskę

Dieta 1000 kcal – podsumowanie

Dieta 1000 kcal jest dietą z wysokim ryzykiem niedoborów, dlatego powinna być stosowana krótkofalowo. Pozwala ona zrzucić dużo kilogramów w stosunkowo krótkim czasie, lecz łatwo mieć efekt jo-jo. By ją utrzymać potrzebujemy mieć silną wolę i samodyscyplinę. Najlepszym pomysłem jest odchudzanie z pomocą dietetyka, który nam przygotuje i rozpisze dietę odpowiadającą naszemu zapotrzebowaniu, dzięki czemu unikniemy niedoborów i problemów ze zdrowiem i zyskamy wymarzoną sylwetkę.